توصیه های ایمنی برای جلوگیری از آتش سوزی

توصیه های ایمنی برای جلوگیری از آتش سوزی

لطفا امتیاز دهید

بیشترین آمار مربوط به ایجاد خسارت های جانی و مالی در جهان مربوط به آتش سوزی ها می باشد. جالب است بدانید که با رعایت نکات و توصیه های ایمنی می توانیم نقش مهمی را در پایین آوردن این آمار داشته باشیم یا حداقل خسارات جانی و مالی ناشی از حریق را به کمترین حد خود برسانیم. برای جلوگیری از آتش سوزی، تنها نیاز به داشتن کمی اطلاعات و رعایت برخی موارد مهم ایمنی داریم. برای یادگیری این نکات همراه ما باشید.

جلوگیری از آتش سوزی

برای جلوگیری از آتش سوزی نیاز به انجام کار خاصی ندارید! تنها باید به نکات ایمنی توجه کنید و از وسایل آتش زا و خطرناک به درستی استفاده کنید. با این کار می توانید از خود و خانواده خود در مقابل آتش سوزی محافظت نمایید.

عوامل آتش سوزی

حریق ها می توانند عوامل و دلایل مختلفی داشته باشند اما نکته مهم این است که شما می توانید با رعایت توصیه های ایمنی، از آتش سوزی جلوگیری کنید. در ادامه به مهم ترین عوامل آتش سوزی و همچنین توصیه های ایمنی برای استفاده از وسایل آتش زا اشاره می کنیم:

فندک و کبریت

از دورهای قبل روشن کردن کبریت و در دوره جدید روشن کردن فندک برای بچه ها و کودکان جذاب و هیجان انگیز بوده و متأسفانه یکی از بزرگترین دلایل آتش سوزی های خانگی به شمار می روند، پس لطفاً آن ها را از دسترس کودکان دور نگه داشته آن ها را در کابینت های بالایی قرار دهید. بازی کردن کودکان با وسایل آتش زا بسیار خطرناک است.

نکات ایمنی برای استفاده از فندک و کبریت
نکات ایمنی برای استفاده از فندک و کبریت

شمع و عود روشن

در زمان روشن کردن عود و شمع، دقت نمایید که فاصله آن ها، با مواد قابل اشتعال مانند پرده، کتاب و دفتر و … مناسب باشند.

نکات ایمنی برای استفاده از شمع
نکات ایمنی برای استفاده از شمع

وسایل برقی

از سیم کشی و سیم های فرسوده یا لوازم برقی که دارای سیم و دوشاخه های فرسوده هستند استفاده نکنید. چون هم سبب برق گرفتگی می شوند هم باعث آتش سوزی.

نکات مهم برای جلوگیری از آتش سوزی

برای جلوگیری از آتش سوزی در منزل به نکات زیر توجه کنید. تنها یک لحظه غفلت ممکن است منجر به یک عمر پشیمانی شود.

هرگز در رخت خواب سیگار نکشید.

هرگز قبل از خواب دخانیات مصرف نکنید، مخصوصاً با سیگار روشن در درخته خواب دراز نکشید، همین سیگار می تواند در اثر ارتباط با دشک و پتو و بالش آتش غیر قابل کنترل به پاکند، پس قبل خواب آتش قلیان و ته سیگار خود را کاملا خاموش کنید.

در رخت خواب سیگار نکشید
در رخت خواب سیگار نکشید

وقتی غذا در حال پختن است آشپزخانه را ترک نکنید.

وقت پختن غذا از آشپزخانه بیرون نروید و حتما از خوراکی های درحال پختن مراقبت کنید. اگر مجبور به ترک آشپزخانه شدید، یادتان باشد که شعله اجاق گاز را خاموش کنید.

مایعات اشتعال پذیر و مواد قابل احتراق را دور از اجاق گاز نگه دارید.

نگه داشتن مواد اشتعال پذیر در کنار اجاق بسیار خطرناک می باشد، پس مواد قابل اشتعال را از شعله اجاق دور نگه دارید. همچنین مراقب پرده، پارچه، دستگیره و دم کنی در اطراف اجاق گاز باشید.

در خانه و محل کار خود هشدار دهنده دود نصب کنید.

حتما در خانه و یا محل کار خود از سنسورهای هشدار دهنده دود و اعلام حریق بهره ببرید. زیرا هشدار دهنده دود می تواند باعث شود که شما پیش از وقوع حریق یا چند لحظه پس از آن مطلع شوید و به سرعت اقدامات لازم را انجام دهید.

هشدار دهنده دود
هشدار دهنده دود

سلامتی شما آرزوی ماست.

جهت مشاهده محصولات آتش نشانی و اطفاء حریق کلیک نمایید.

جهت مشاهده سایر مقالات کلیک نمایید.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *