ماسک سه لایه

ماسک سه لایه

5/5 - (2 امتیاز)

یک ماسک سه لایه از دو لایه پارچه بدون بافت اسپان باند و یک لایه میانی به نام مِلت بلون تشکیل شده است، ملت بلون در حقیقت فیلتر ماسک می باشد. این ماسک برای محافظت از فرد در برابر ذارت معلق عفونی در فضا مورد استفاده قرار می گیرد و توسط متخصصان سلامت جهت پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ویروسی (مانند آنفلوآنزا، کرونا و ویروس های سرما خوردگی) توصیه شده است. نام های دیگر این محصول ماسک سه لایه جراحی، ماسک پرستاری و ماسک پزشکی می باشد.

ماسک سه لایه

این ماسک استاندارد به صورت تمام پرس ساخته می شود و دارای فیکساتور بینی (تیغه فیکس کننده روی بینی) می باشند. این فیکساتور انعطاف پذیر است و به آسانی بر روی بینی قرار میگیرد و باعث چسبندگی بیشتر ماسک به صورت و سطح بینی می شود. بدین ترتیب از ورود ویروس به داخل سیستم تنفسی جلوگیری می کند. همچنین کش آن باید راحت و ضد حساسیت باشد و اتصال آن به بدنه ماسک به صورت پرسی و بدون دوخت یا چسب صورت گیرد.

در گذشته بیشتر ماسک پزشکی در بخش های عفونی بیمارستان ها استفاده می شد؛ معمولا پزشکان و پرستارانی که دائما با بیماران عفونی در تماس بودند از آن استفاده می کردند. اما امروزه با توجه به شیوع بیماری کرونا، تمامی مردم برای جلوگیری از ابتلاء به این بیماری ملزم به استفاده از ماسک شده اند.

ماسک جراحی سه لایه
ماسک سه لایه

ماسک سه لایه جراحی

این نوع ماسک در انواع و مدل های مختلفی تولید و عرضه می شوند، اما همه آنها نمی توانند از انتقال و انتشار ویروس جلوگیری کنند. طبق تحقیقات استفاده از ماسک پزشکی بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های عفونی (مانند کرونا، آنفولانزا و…) می باشد. این وسیله با داشتن لایه های اسپان باند و ملت بلون مانع ورود و خروج ویروس می شود. یعنی از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کرده و از افراد سالم در برابر بیماری محافظت کند.

"<yoastmark

پارچه اسپان باند چیست؟

این پارچه در دسته پارچه های بدون بافت قرار می گیرد و از جنس پلی پروپلین است. از این رو به بدون بافت یا نبافته مشهور است.

این پارچه، مثل پارچه های معمولی از الیاف نخ نمی باشد، بلکه از الیاف پرس ساخته شده است. پارچه اسپان باند بسته به نوع استفاده آن، با ضخامت ها و وزن های مختلفی تولید می شود. برای درک بهتر مفهوم منسوجات بی‌بافت، می توانید نوع بافت نمد و موکت را در نظر بگیرید.

مصارف پارچه اسپان باند به قدری بالاست که تقریبا همه با آن سر و کار دارند. این پارچه در تولید محصولات مختلفی به کار می رود. اکثر افراد در طول روز با این پاچه سر و کار دارند و از آن استفاده می کنند، اما تعداد کمی از این افراد با این پاچه آشنایی دارند و یا اسم آن را می دانند.

پارچه ملت بلون
پارچه ملت بلون

پارچه ملت بلون چیست؟

ملت بلون (Melt Blown) از خانواده پارچه های بدون بافت مثل اسپان باند است و در ماسک های بهداشتی نقش فیلتر را دارند. پارچه ملت بلون همچون اسپان باند ها در دسته منسوجات نبافته قرار می گیرند با این تفاوت که با استفاده از تکنولوژی ملت بلون تولید می‌گردد. ملت بلون (Melt Blown) یک فناوری تولید است که برای ایجاد نوع پارچه ای به نام پارچه غیر بافته استفاده می شود. در ساخت این پارچه از پلیمرهایی مانند پلی پروپیلن استفاده میشود.

پارچه ای که با این روش ساخته می شود، دارای خواص بسیاری است که مهم ترین آن ها عبارت اند از: ضد باکتریایی، فیلتر کردن، ظرافت بسیار الیاف، نفوذ ناپذیری در برابر مایعات، نسوز بودن، انعطاف پذیری و نرمی

روش تشخیص پارچه ملت بلون واقعی

آزمایش آتش:

مهمترین ویژگی پارچه ملت بلون مقاومت آن در مقابل آتش سوزی است. پارچه ملت بلون آتش نمی گیرد بلکه بافت آن خراب و مانند پلاستیک ذوب می شود. اگر لایه میانی را روی آتش بگیرید، باید بدون شعله ذوب شود. اگر این لایه آتش بگیرد، ماسک شما دارای پارچه ملت بلون نیست.

آزمایش با آب:

پارچه ملت بلون ضد آب می باشد. برای آزمایش مقداری آب روی لایه میانی بریزید، نباید آب از آن عبور کند. اگر آب از لایه میانی عبور کرد، نشان می دهد از پارچه ملت بلون در ساخت ماسک استفاده نشده و تقلبی است.

آزمایش جذب الکتروستاتیک:

لایه میانی ملت بلون دارای الکتریسته ساکن است. این پارچه به دلیل داشتن بار الکتریکی، به سطوح استیل می چسبد. پس اگر لایه میانی ماسک شما این خاصیت را ندارد، پارچه به کار رفته در آن، ملت بلون واقعی نیست.

ضرورت استفاده از ماسک

زمانی که بیماری هایی مانند کرونا و آنفولانزا در جامعه شیوع پیدا می کنند، استفاده از این وسیله توسط پزشکان به تمامی افراد توصیه می شود. این ماسک ها می توانند از افراد در مقابل بیماری شایع در جامعه محافظت کنند.

طریقه استفاده

ماسک سه جراحی لایه را باید به شکلی روی صورت قرار دهید که دهان و بینی را به طور کامل بپوشاند. این کار باعث می شود که در زمان عطسه ترشحات به اطراف پخش نشود و یا از ورود ترشحات تنفسی دیگران به داخل ماسک و دستگاه تنفسی جلوگیری شود.

پیش از استفاده

  1. پیش از اینکه ماسک را لمس کنید، حتما دستان خود را با محلول ضد عفونی کننده حاوی الکل و یا آب و صابون تمیز کنید.
  2. ماسک را از نظر سالم بودن بررسی کنید. از ماسک آسیب دیده به هیچ عنوان استفاده نکنید.
  3. نوار فلزی (فیکساتور) را در به سمت بالا قرار دهید.
  4. معمولاً قسمت داخلی سفید رنگ است، این قسمت باید روی صورت قرار بگیرد.
  5. ماسک را به گونه ای روی صورت خود قرار دهید که بینی، دهان و چانه را بپوشاند.
  6. مطمئن شوید که هیچ شکافی بین صورت و ماسک وجود نداشته باشد.
  7. فیکساتور را به بینی خود بچسبانید تا بر روی صورت کامل قرار گیرید.
  8. ماسک را به هیچ وجه لمس نکنید، زیرا با این کار دستتان آلوده می شود.

پس از استفاده

  1. پیش از لمس ماسک، حتما دستان خود را با محلول ضد عفونی کننده حاوی الکل و یا آب و صابون تمیز نماید.
  2. بدون اینکه به قسمت جلویی ماسک دست بزنید، کش ها را از پشت سر یا گوش جدا کنید.
  3. دستان خود را ضد عفونی و تمیز کنید.
ماسک پزشکی (پرستاری)
ماسک پزشکی (پرستاری)

مزایای استفاده از ماسک سه لایه

استفاده از ماسک می تواند از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کرده و از افراد سالم در مقابل بیماری محافظت کند. نتایج تحقیقات سازمان بهداشت جهانی نشان داده است که استفاده از ماسک می تواند از گسترش ویروس کرونا جلوگیری کند. همچنین محققان دریافتند که استفاده درست از ماسک های سه لایه  و تمیز نگه داشتن آن ها یکی از بهترین راه های جلوگیری از ابتلا به ویروس می باشد. سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را موثرترین راه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اعلام نموده است.

دلایل محبوبیت

از عمده دلایل محبوبیت این ماسک می توان به:

  • داشتن لایه میانی ملت بلون. این ماسک ها دارای لایه غیر قابل نفوذ ملت بلون می باشند و از ورود هرگونه ویروس، باکتری و حتی گرد و غبار جلوگیری می کنند
  • لایه های اسپان باند. این لایه ها بسیار نرمی و کم وزن بوده و همچنین در کنار لایه ملت بلون پوشش محافظتی بسیار خوبی را پدید می آورند.
  • داشتن فیکساتور بینی
  • اتصال پرسی کش ها
  • بدنه پرس شده
  • نرم و بی بو بودن
  • سبک و قابل تحمل بودن
  • مقرون به صرفه بودن

"دلایل

موارد مصرف

جهت استفاده پزشکان و کادر درمانی

برای استفاده در زمان آلودگی هوا

جهت استفاده در زمان شیوع بیماری ها

مناسب برای استفاده در محیط های آلوده میکروبی و ویروسی

بهترین ماسک در برابر انتشار ویروس کرونا کدام است؟

ماسک پزشکی دارای مقاومت بالایی در برابر مایعات بوده و از انتقال ترشحات تنفسی افراد به دیگران جلوگیری می کند. همچنین مانع از عبور ویروس ها به دهان می شود و از شما در برابر ابتلا به بیماری های ویروسی محافظ می کند. به همین دلیل استفاده از ماسک پزشکی در شرایط شیوع بیماری های ویروسی مانند کرونا، توسط پزشکان توصیه می شود.

ماسک جراحی حافظ
ماسک جراحی حافظ

نکات مهم در زمان خرید

در هنگام خرید ماسک حتما با آزمایشاتی که در ابتدای این مطلب تذکر دادیم، از وجود پارچه ملت بلون اطمینان حاصل کنید. پس از آن حتما دقت کنید که ماسک سه لایه باشد و از خرید ماسک های تک لایه یا دو لایه بی کیفیت و بدون پارچه ملت بلون جدا خودداری نمایید. همچنین تیغه فیکس کننده را بررسی نمایید. برخی از ماسک های موجود در بازار تیغه فیکس کننده مناسبی ندارند و در زمان استفاده باعث خستگی و ناراحتی کاربر می شوند.

ماسک سه لایه حافظ

این ماسک از شما در مقابل ذرات عفونی معلق در هوا، محافظ می کند. همانطور که پیش تر عنوان شد، یکی از بهترین راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی (مانند آنفلوآنزا، کرونا و ویروس های سرماخوردگی) می باشد. این ماسک ها در دسته ماسک های سه لایه جراحی قرار می گیرند؛ زیرا ماسک سه لایه جراحی در هنگام شیوع بیماری های ویروسی بیشتر توسط پرسنل بیمارستانی و ملاقات کنندگان بیمار، باید برای پیشگیری از ابتلا به بیماری، مورد استفاده قرار می گیرند.

در ساخت این ماسک از بهترین مواد اولیه استفاده شده و لایه میانی آن از جنس پارچه ملت بلون می باشد که مانع از عبور ویروس ها می شود. شما می توانید برای خرید این محصول به صورت مستقیم و بدون واسطه، از طریق لینک موجود در انتهای متن اقدام نمائید، با ما تماس حاصل نمایید. همکاران ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

همچنین می توانید برای مشاهده صفحه محصول و مطالعه سایر ویژگی های ماسک سه لایه کلیک کنید.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *